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Orlando di Lasso-Gesamtausgabe

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Reviews on the Lasso-Ausgabe

Reviews on the Second Printing of the Old Complete Edition Revised in Accordance with the Sources

Vol. I:

„The amount of well-digested scholarship here is immense.“ Clifford Bartlett in Early Music Review 101 (June 2004), S. 2-3.

Vol. I, III und V:

„Dass [...] Detailfragen nun diskutiert werden können, gehört zu den großen Verdiensten dieser Neuausgabe. Dass dabei nicht nur die Überlieferungswege im Musikdruck des späten 16. Jahrhunderts, sondern auch unterschiedliche Arbeitsweisen einzelner Drucker ins Licht rücken, ist ebenfalls deutlich geworden. In jedem Fall aber erreicht das Bemühen, Lassos Motetten von den [...] Entstellungen der Überlieferungsgeschichte zu reinigen und der musikgeschichtlichen Forschung ein solides Fundament bereitzustellen, einen schwer zu überbietenden Höhepunkt.“ Andreas Pfisterer in Die Musikforschung 59 Heft 4 (2006) S. 438.

Vol. VII:

„[...] makes me want to draw attention to editions like this as the absolutely fundamental job of the profession: supplying musical texts of the greatest possible accuracy, backed up with full commentaries. [...] I fear that doing so doesn´t rank high in the order of value among most academics. Haberl’s edition has been in use (even if it needed updating) for more than a century: contrast it with the likely shelf-life of most of the musicological books which pour from the academic presses but which are hardly likely to be useful (except to students of the history of scholarship) in 2018, let alone 2108! If you want lasting fame, try editing!“ Clifford Bartlett in Early Music Review 124 (April 2008), S. 3.

Vol. XIII:

„The editorial material is thorough: if presented as a normalsized book, it would be substantial.“ Clifford Bartlett in Early Music Review 161 (August 2014), S. 2.

„Der vorliegende Bd. 13, Motetten, entspricht den zuvor vom Herausgeber selbst gestellten hohen Ansprüchen an die revidierte Neuausgabe in erfreulicher und umfassender Weise. […] Es bleibt zu wünschen, dass Bernhold Schmid als langjährigem Lasso-Experten und seinem Team auch die weiteren Bände mit derartiger Akribie fürs editorische Detail und zugleich dem Blick auf gattungs-/musikhistorische Besonderheiten gelingen.“ Christina Boenicke in Editionen in der Kritik 7 (2014), S. 335-338.

On Horst Leuchtmann und Bernhold Schmid, Orlando di Lasso. Seine Werke in zeitgenössischen Drucken 1555-1687:

„[...] this three-volume set will long remain an important research tool for Lasso scholars, exceeding all others in scope and thoroughness. [...] The Leuchtmann-Schmid catalog is, in sum, an essential handbook for all serious students of Lasso`s remarkable music and its equally remarkable history in print. Show it some light: consider shelving your Lasso catalog in the reference section alongside Köchel, Schmieder, and all the others rather than back with the Denkmäler in the dim stacks.“ Richard Freedman in Notes 59/2 (2002), S.330-331.

Diese Bibliographie wurde zudem 2003 von der amerikanischen Music Library Library Association mit dem Vincent H. Duckles Award ausgezeichnet, der jährlich „for the best book-length bibliography or other research tool in music“ vergeben wird.

On Orlando di Lasso in der Musikgeschichte.

Bericht über das Symposion der Bayerischen Akademie der Wissenschaften München, 4.-6. Juli 1994:

„[...] the volume presents a significant summary of the current state of Lassus scholarship (with the exception of performance practice), and it brings together for the first time work from both the Anglo-American and German traditions.“ Noel O´Regan in Music & Letters 78/4 (1997), S. 596.

„Mit dem Sammelband zum Symposium 1994 >Orlando di Lasso in der Musikgeschichte< liegt eine sehr wichtige Publikation von der Lasso-Forschung vor, die in manchen Bereichen einen Wendepunkt bisheriger Vorstellungen der Musik Lassos und seiner Zeitgenossen markieren könnte.“ Johannes Hoyer in Musik in Bayern 56 (1998), S. 115.

„As a document concerning the state of Lasso research at the end of the twentieth century, as a contribution to our understanding of one of the great composers of the sixteenth century, and as a collection with a number of important essays, this volume belongs in major research libraries.“ Jessie Ann Owens in Notes 55 (1999), S. 650.

On Die Münchner Hofkapelle des 16. Jahrhunderts im europäischen Kontext.

Bericht über das internationale Symposion der Musikhistorischen Kommission der Bayerischen Akademie der Wissenschaften in Verbindung mit der Gesellschaft für Bayerische Musikgeschichte München, 2.-4. August 2004:

„Herausgekommen ist ein von Umfang und Inhalt her sehr gewichtiger Band, der auch durch seine anschauliche und attraktive Aufmachung – die abgedruckten Abbildungen und Notenbeispiele bzw. Noteneditionen sind nicht nur Zusätze, sondern ergänzen das Schriftwort vielfältig – und die sorgfältige Redaktion besticht.“ Johannes Hoyer in Musik in Bayern 72/73 (2007-2008), S. 222.